Onze werkwijze

Wij werken met abonnementen.
Wat het abonnement inhoudt wordt inhoudelijk vooraf besproken met de instelling waarmee we samenwerken.

We vinden het namelijk belangrijk dat onze werkwijze aansluit bij de visie en missie van de instelling.

Een voorbeeldtraject uit de kinderopvang

  1. de pedagogisch medewerker signaleert gedrag bij een kind wat opvallend is.
  2. na overleg met de vestigingsmanager wordt de ouderconsultant gebeld om te overleggen over een vervolgstap.
  3. besloten wordt dat de pedagogisch medewerker in gesprek gaat met de ouders en aan de ouders voorstelt om een gezamenlijk gesprek met de ouderconsultant te hebben.
  4. de ouders gaan akkoord en de pedagogisch medewerker maakt een afspraak met de ouders en de ouderconsultant om bij elkaar te komen om de zorgen te bespreken
  5. de ouderconsultant maakt een kwaliteitenanalyse met de ouders en de pedagogisch medewerker en brengt de sterke punten in beeld die nodig zijn om het kind te ondersteunen in de ontwikkeling.
  6. de ouderconsultant maakt ook een afspraak met de ouders en de kinderopvang om het gedrag van het kind verder te observeren. dit gebeurt thuis en in de opvang.
  7. na het gesprek, de observaties en de analyse komen actiepunten die de ouderconsultant registreert, coördineert en bijstelt waar nodig
  8. de pedagogisch medewerker, de ouders en de ouderconsultant besluiten een gezamenlijke appgroep te maken waarin ze direct met elkaar in contact zijn om te kunnen overleggen
  9. de ouders vragen een individueel coachconsult aan bij de ouderconsultant omdat ze persoonlijke vragen hebben
  10. het gedrag van het kind begint te verbeteren. alle observaties en interventies worden geregistreerd. mocht het in de toekomst nodig zijn dan kan dit erbij genomen worden.
  11. de opvang en de ouders geven aan dat ze weer zelf verder kunnen, wel houden ze het in de gaten en blijven ze met elkaar in gesprek.
  12. de ouderconsultant maakt nog 1 afspraak om te evalueren en beëindigt daarna het traject. 

het belangrijkste is het welzijn van het kind.

daarom bieden wij als ouderconsultants

  • Individuele gesprekken om specifieke zorgen of vragen van pedagogisch medewerkers en ouders te bespreken.
  • Sterkte en zwakte analyse van de beschikbare kennis, vaardigheden en kwaliteiten van ouders en medewerkers die met het kind werken.
  • Observaties in de opvang én thuis om een duidelijk beeld van de ontwikkeling van het kind te krijgen en te bespreken met de pedagogisch medewerkers en de ouders.
  • Interventies zoals coaching of bijvoorbeeld een familie-opstellingen, een therapeutische methode die inzicht geeft in de onderliggende dynamieken binnen een familie. Vaak zien we dat kinderen deze dynamieken in hun gedrag of ontwikkeling tot uiting laten komen. Een opstelling biedt hierin helderheid en inzichten. De ouderconsultant kan op basis hiervan nog beter meekijken naar de beste begeleiding.  
  • Coaching en begeleiding van de volwassenen rondom het kind bij persoonlijke thema’s die in relatie tot het kind of het werk een belemmering vormen.
  • Coachen van kinderen (ouder dan 9 jaar).
  • Bijwonen van en deelnemen aan gesprekken met externe zorg.
  • Educatie (bij- en nascholing) aan pedagogisch medewerkers rondom het coachen van ouders.
  • Educatie over het coachen van kinderen.
  • Het geven van informatieavonden en workshops voor ouders en medewerkers over diverse onderwerpen die met kind en ontwikkeling te maken hebben.

veelgestelde vragen

Hieronder staan veelgestelde vragen
Staat jouw vraag er niet bij? Mail deze dan naar info@ouderconsultant.nl

Hoe en wanneer kan de ouderconsultant voor ons aan de slag gaan?

Tijdens een eerste gesprek stemmen we met de organisatie af wat de wensen zijn waarin wij een bijdrage kunnen leveren. Naar aanleiding daarvan sturen wij een offerte met het overeengekomen abonnement en het bijbehorende tarief.

Het abonnement kan bijvoorbeeld observaties, gesprekken, coaching, educatie, bijscholing, raad en advies vanuit onze deskundigheid bevatten. We stemmen dit samen af en kijken waar onze deskundigheid aanvult op de kennis en expertise van de organisatie.

De consultant is waar mogelijk live aanweizg, maar is ook telefonisch, via whatsap en via mail direct bereikbaar wanneer er bijvoorbeeld meerdere locaties zijn.

Ook is het mogelijk om de ouderconsultant eenmalig of alleen wanneer nodig in te schakelen. Ook dan willen we graag de organisatie waarmee we samenwerken leren kennen. We werken namens een organisatie en willen dan ook graag in verbinding zijn met de waarden, visie en missie van de organisatie, stichting of vereniging. We werken dan in een traject van intake tot evaluatie.

Tijdens een kennismakingsgesprek kunnen we ontdekken of samenwerking passend is en welke vorm het beste bij de organisatie en onze mogelijkheden past.

Kan onze organisatie ook eenmalig een ouderconsultant inschakelen?

Jazeker kan dit. Wel is het belangrijk dat we de organisatie kennen. We werken namelijk voor en vanuit de organisatie. Daarom is verbinding met de visie heel belangrijk.
Omdat we namens de organisatie werken zijn we ook een beetje het visitekaartje op oudercoachgebied. Dat kan alleen als we de organisatie kennen.

Daarom vinden wij verbinding met de organisaties waarmee we samenwerken belangrijk.

De diverse mogelijkheden van het inschakelen van de ouderconsultant kun je ook vinden op onze website onder het kopje 'aanbod'.

Kunnen we het abonnement wijzigen wanneer nodig?

Wanneer we gaan samenwerken spreken we een eerste periode van 1 maand af waarinwij voor jullie aan de slag gaan.
Waar nodig en zeker na deze eerste maand evalueren we en kijken we wat er bijgesteld kan worden. Tevens spreken we dan af wanneer we weer om tafel gaan voor reflectie en evaluatie.

En natuurlijk staan we daarna klaar ook om afspraken bij te stellen wanneer dit nodig is.

Nieuwe afspraken gaan in overleg in. We doen het vooral samen!

 

Is er een opzegtermijn?

Samenwerken met ons betekent dat er 1 maand opzegtermijn is ingaande vanaf het moment van opzegging.
De werkzaamheden kunnen in die maand nog worden afgerond of overgedragen zodat niemand hinder ondervindt van het stoppen van de samenwerking.

Wanneer er geen werkzaamheden meer zijn of overgedragen hoeven te worden kan in overleg het einde van de samenwerking ook eerder plaatsvinden.

In overleg kan alles.

Waarom werken jullie voor en namens organisaties zoals kinderopvang/ BSO?

In de afgelopen 20 jaar hebben wij veel leerkrachten en pedagogisch medewerkers opgeleid tot kindercoach. En vaak kregen we vragen over hun werksituatie die te maken had met hoe om te gaan met ouders. Het werken met kinderen ging vrijwel altijd wel goed, maar het omgaan met ouders bleek een vak apart.

Waar ouders de zorg inkopen van een opvang vragen ze de opvang om een deel van de opvoeding over te nemen.
De pedagogisch medewerker is geschoold in deze opvang en neemt op een andere manier de kinderen waar dan de ouders dat doen.

En precies daar bevindt zich een hiaat wat op dit moment vaak ingevuld wordt met het geven van tips en adviezen.
Maar wat als ouders en organisatie samen kunnen gaan werken voor het kind? Wat als talenten en kwaliteiten worden ingezet van én de ouders én de pedagogisch medewerkers om het kind te helpen? Wat als de visie van de organisatie een grote meerwaarde is voor de 'ontwikkeling van kind en ouders'?

Precies op dat punt hebben wij de afgelopen 30 jaar heel veel ervaring en kennis opgedaan. En dit zetten we graag in om kinderen te helpen.
En daarom werken wij graag namens kinderopvang en BSO organisaties. Het is een meerwaarde voor de organisatie en een duurzame bijdrage aan het welzijn van ouders en kinderen.